Beleidsplan - Inleiding

Het beleidsplan van de Stichting Vintage Wings is erop gericht om op lange termijn aan de doelstelling volgens de statuten te voldoen. Dit betekent dat de stichting niet streeft naar winst maar alleen voldoende middelen aantrekt die voor de operatie, het eventueel uitbreiden van de collectie en het voortbestaan op lange termijn nodig zijn.

Beleidsplan - Operatie

De eerste prioriteit heeft het vliegend maken en houden van de bestaande vloot. Dit gebeurt door het uitvoeren van jaarlijks onderhoud en waar nodig reparatie van de vliegtuigen. Dit kan in eigen huis gebeuren door eigen bevoegde technici. Het jaarlijks onderhoud wordt zoveel mogelijk buiten het vliegseizoen gepland. Tijdens het vliegseizoen worden de toestellen op fly-ins en airshows aan het publiek vertoond. Op dit moment wordt er o.a. gewerkt aan het vliegwaardige maken van een Vultee BT-13 , een Fairchild 24 en een Stinson L5. Een tweede prioriteit heeft het bouwen van replica's van historische vliegtuigen. Zo wordt er in eigen huis aan een Fokker D.21 gebouwd. Het streven bij de bouw van vliegende replica's is om het origineel zoveel mogelijk te benaderen. Er zullen echter zo nu en dan wel enige concessies gedaan moeten worden om de toestellen te kunnen opereren in het tegenwoordige drukke Nederlandse luchtruim. Het bestuur van de stichting vindt het belangrijk om door middel van het bezoeken van fly-in's en het geven van vliegdemonstraties met vliegtuigen van de stichting het publiek kennis te laten maken met de vliegende luchtvaarthistorie. Dit wordt aangevuld met het geven van demonstraties met statische vliegtuigmotoren.

Beleidsplan - Vrijwilligers

De Stichting Vintage Wings wordt geheel door vrijwilligers gerund. Deze vrijwilligers onderhouden de vloot, de hangaar en de collectie documentatie. Het daarom van belang om voldoende vrijwilligers aan te trekken die zich voor het behoud van de collectie willen inzetten. Dit wordt mogelijk gemaakt door een ontspannen sfeer te creƫren waardoor vrijwilligers met plezier hun vrije tijd kunnen besteden. De activiteiten van vrijwilligers worden altijd gecontroleerd door bevoegde technici.

Beleidsplan - Contacten

Aangezien het lastig is om zeer oud materieel vliegend te houden is het van belang om goede contacten met andere instellingen met eenzelfde doel in binnen- en buitenland te onderhouden. Het bestuur spant zich dan ook in om met andere partijen die vergelijkbare collecties onderhouden contact te zoeken en te houden. Dit is in het verleden bijzonder nuttig gebleken bij het zoeken naar zeldzame onderdelen en technische documentatie.